Nauka robienia dobrych portretów
Na ostatnie zajęcia przyszliśmy bardzo chętnie, mimo iż tego samego dnia część z nas zdawała test gimnazjalny – przepustkę do szkoły średniej. Nie chcieliśmy opuścić zajęć, ponieważ ich tematem miał być portret. Nasza Pani Fotograf – Klara kolejny raz przyniosła nam kilka ciekawych rekwizytów.
Większa część zajęć polegała na obejrzeniu portretów robionych przez wybitnych fotografów oraz omówieniu tego, co zobaczyliśmy. Oglądane przez nas zdjęcia były dziełami znanymi na całym świecie. Pani Klara wytłumaczyła nam, że najważniejsze w robieniu portretów jest wydobycie z konkretnej osoby czegoś charakterystycznego dla niej, czegoś, co ją wyróżnia. Przykładem były portrety zawodowe z XIX i XX w. Mieliśmy zgadnąć, patrząc na zdjęcie, kim jest dana osoba, do jakiej grupy społecznej należy itp. Czasami można się było domyśleć po stroju, miejscu, w którym było robione zdjęcie lub jakichś rekwizytach. Niektóre zdjęcia były łatwe do odgadnięcia, a przy innych musieliśmy troszkę dłużej pomyśleć, ale ćwiczenie bardzo nam się podobało. Później, oglądaliśmy już inne rodzaje portretów, mogliśmy porównać różne metody i techniki ich robienia. Większość zdjęć, które mogliśmy zobaczyć, była czarno-biała. Pani Fotograf zachęcała nas, abyśmy sami robili zdjęcia w takich barwach, a kolorów używali tylko wtedy, gdy mają coś oznaczać. Podstawową zasadą, o której ciągle jest mowa, to planowanie tego, co chcemy zrobić. Mamy się nauczyć robić zdjęcia, jak to mówi Pani Klara „w świadomy sposób”, czyli nauczyć się robienia zdjęć wykorzystując też mózg, a nie tylko ręce.
Zajęcia minęły nam bardzo szybko, ale na koniec dostaliśmy jeszcze „pracę domową”. Każdy miał do zrobienia portret osoby, którą sam mógł sobie wybrać np. koleżankę lub kogoś z rodziny. Oczywiście mieliśmy pamiętać o zasadach, o których mówiła Pani Klara, a na jednych z kolejnych zajęć będziemy prezentować i omawiać nasze prace – wszystkie zdjęcia, które robimy, nie tylko te, które według nas są udane.
(zajęcia z dnia 23 kwietnia)