Przystań
Projekt „Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat”
Projekt „Przystań…” trwa nieprzerwanie od 2009, przez cały okres współfinansowany ze środków PFRON w ramach konkursów wieloletnich.
Aktualna edycja trwa od 01.04.2024 r. do 31.03.2025 r.
Projekt „Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat” to projekt gdzie dzieci z niepełnosprawnością i ich rodzice otrzymują specjalistyczne wsparcie. To miejsce bezpieczne, przewidywalne, które przeciwdziała wykluczeniu społecznemu dzieci z niepełnosprawnością, dla których często brakuje propozycji spotkań w grupie rówieśniczej. Tu dzieci mają zapewnione cykliczne, specjalistyczne wsparcie - terapię indywidualną, zajęcia z reedukatorem, logopedą, pedagogiem i udział w treningu umiejętności społecznych – zajęcia stacjonarne oraz zajęciach terenowych ćwiczących umiejętności społeczne. Jednocześnie część beneficjentów regularnie skorzysta z zajęć dogoterapii oraz Treningu Zastępowania Agresji. To miejsce gdzie uzyskujemy pozytywne zmiany w funkcjonowaniu dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi. Prowadzi to do ich większej samodzielności - we wszystkich sferach: emocjonalnej, społecznej i poznawczej. To miejsce, w którym osiągamy cele w różnym zakresie: rozwijania umiejętności nawiązywania kontaktów, wzmacniania zdolności do komunikowania się, nauki rozpoznawania uczuć przeżywanych przez siebie i przez innych, nauki samokontroli, zmniejszania zachowań agresywnych i przemocowych, tworzenia prawidłowych relacji w grupie, podnoszenia swojej samooceny i poczucia własnej wartości.
Co daje Przystań - wypowiedzi rodziców:
- „moje dziecko pierwszy raz w życiu ma kolegów”
- „nikt tutaj nie ocenia mojego dziecka i mnie"
- „dzięki spotkaniom z rodzicami innych dzieci, wiem, że nie tylko mnie jest trudno”
- „uczę się w jaki sposób postępować z moim synem. Jest ciężko, syn ma Zespół Aspergera”
- „wreszcie ktoś mnie rozumie”
- „przyjazne miejsce w którym czuję że mogę o wszystkim porozmawiać”
FORMY WSPARCIA OFEROWANE W RAMACH PROJEKTU „PRZYSTAŃ - PRZYJAZNY MIKROŚWIAT, PRZYJAZNY ŚWIAT"
W ramach projektu „Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat”, Stowarzyszenie SPOZA oferuje dostosowane do potrzeb dziecka i jego rodziców bezpłatne, wielokierunkowe i intensywne wsparcie, ukierunkowane na rozwój określonych umiejętności.
Konsultacje diagnostyczne
Cykl indywidualnych konsultacji psychologicznych poprzedzających przyznanie dziecku określonych form wsparcia indywidualnego i/lub grupowego. Polegać będą one w pierwszej kolejności na zebraniu przez psychologa diagnostę wywiadu z rodzicami i wspólnej próbie określenia celów terapii dziecka. Kolejnym etapem będą spotkania z dzieckiem, niezbędne do nawiązania z nim kontaktu, rozpoznania potrzeb, mocnych stron i deficytów rozwojowych.
Indywidualna terapia psychologiczna dla dzieci
Dzieci, u których stwierdzi się taką potrzebę, mogą korzystać z indywidualnej terapii psychologicznej. Terapia indywidualna polega na nawiązaniu relacji między terapeutą a dzieckiem oraz pracy nad problemami, które dziecko wnosi, a przy których jest bardziej wskazana taka forma pomocy niż terapia grupowa.
Trening umiejętności społecznych dzieci z niepełnosprawnością - zajęcia stacjonarne
Uczestnictwo dzieci z niepełnosprawnością w grupowych zajęciach treningu umiejętności społecznych będzie prowadziło do pozytywnych zmian w funkcjonowaniu i zwiększa samodzielność we wszystkich sferach - emocjonalnej, społecznej i poznawczej. W grupie dzieci będą miały możliwość w bezpieczny sposób przećwiczyć i przepracować różne sytuacje zarówno pozytywne, jak i negatywne, które mogą mieć miejsce w grupie rówieśniczej (np. wspólna zabawa, kłótnia z kolegą, dostosowanie się do norm i zasad panujących w grupie).
Zajęcia terenowe ćwiczące umiejętności społeczne
Zajęcia terenowe są to zajęcia grupowe, których celem jest rozwijanie umiejętności zdobytych w czasie treningu umiejętności społecznych podczas zajęć praktycznych. Zajęcia te będą odbywać się poza placówką. Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mają duże trudności z zastosowaniem umiejętności teoretycznych w praktyce.
Indywidualna terapia logopedyczna dla dzieci
Indywidualne zajęcia logopedyczne mają na celu usprawnienie mowy, komunikacji językowej oraz niwelowanie zaburzeń w tym zakresie. Logopeda pomaga niepoprawnie mówiącemu dziecku usunąć wady i kształtuje właściwą wymowę. Dziecko poprzez ćwiczenia ze specjalistą nabiera śmiałości w płynnym, spontanicznym wypowiadaniu się oraz bezproblemowym wyrażaniu myśli. W przypadku dzieci, które nie nabyły mowy w naturalny sposób, logopeda pracuje nad wykształceniem umiejętności językowego porozumiewania się.
Indywidualne zajęcia reedukacyjne
Indywidualne zajęcia reedukacyjne będą miały na celu wyrównywanie szans edukacyjnych. Regularna praca specjalisty z dzieckiem, nad materiałem szkolnym pozwoli zmniejszyć zaległości powstałe wskutek gorszego funkcjonowania na tle klasy oraz umożliwi pokonywanie problemów z nauką.
Indywidualne zajęcia pedagogiczne dla dzieci
Indywidualne zajęcia pedagogiczne mają na celu przywrócenie dziecku niepełnosprawnemu maksymalnej sprawności fizycznej, psychicznej i społecznej oraz przygotowanie go, w miarę możliwości, do uczestnictwa w życiu społecznym. Dzięki regularnym spotkaniom z pedagogiem specjalnym dziecko otrzymuje możliwość: lepszego poznania samego siebie i rozpoznawania własnych zdolności i ograniczeń, zdobywania nowej wiedzy, umiejętności porozumiewania się z innymi oraz umiejętności pokonywania własnych niepożądanych popędów i destrukcyjnych zachowań, kształtowania inteligencji i rozwijanie zmysłu krytycznego.
Wsparcie asystenta dziecka z niepełnosprawnością
Asystent dziecka z niepełnosprawnością uczestniczy w niektórych zajęciach indywidualnych i grupowych z dziećmi szczególnie wymagającymi. Asystowanie podczas pracy ma zapewnić dzieciom poczucie bezpieczeństwa oraz wspomóc je w wykonywaniu poszczególnych zadań. Obecność asystenta dziecka z niepełnosprawnością podczas zajęć jest podyktowane potrzebą, zarówno ze strony dziecka jak i specjalisty prowadzącego zajęcia. To właśnie specjalista prowadzący zajęcia wskazuje, któremu dziecku potrzebne jest dodatkowe wsparcie.
Dogoterapia
Kontakt z psem terapeutą na sesjach dogoterapii ma na celu pomoc dzieciom m. in. w stworzeniu bezpiecznej, przyjaznej atmosfery sprzyjającej rozwojowi i nabywaniu wiedzy, przełamaniu barier związanych z dotykiem, lękiem przed zwierzęciem, odnalezieniu przyjemności w nabywaniu wiedzy, odkryciu nowych sposobów uczenia się (zarówno mowy, jak i wiedzy o świecie)...
Grupa wsparcia dla rodziców
Rodzice dzieci uczestniczących w projekcie mają możliwość uczestniczenia w spotkaniach grup wsparcia. Podczas cyklicznych spotkań z psychoterapeutami rodzice mogą przepracować trudne emocje, zrozumieć siebie, otrzymać i dawać wsparcia osobom w podobnej sytuacji życiowej, a także zdobywać wiedzę o zaburzeniach rozwojowych, na które cierpią ich dzieci.
Harmonogram
Miejsce realizacji działań: Stowarzyszenie SPOZA, ul. Targowa 66 m. 23
Rok 2024 2025 Miesiąc kwiecień maj czerwiec lipiec sierpień wrzesień październik listopad grudzień styczeń luty marzec Prowadzenie diagnozy wstępnej X Prowadzenie indywidualnej terapii psychologicznej dzieci z niepełnosprawnością X X X X X X X X X X X Prowadzenie treningu umiejętności społecznych dzieci z niepełnosprawnością - zajęcia stacjonarne X X X X X X X X X X X Prowadzenie zajęć terenowych ćwiczących umiejętności społeczne X X X X X X X X X X X Prowadzenie indywidualnej terapii logopedycznej dla dzieci z niepełnosprawnością X X X X X X X X X X Prowadzenie indywidualnych zajęć reedukacyjnych dla dzieci z niepełnosprawnością X X X X X X X X X X Prowadzenie indywidualnych zajęć pedagogicznych dla dzieci z niepełnosprawnością X X X X X X X X X X Wsparcie asystenta dziecka z niepełnosprawnością X X X X X X X X X X X X Prowadzenie warsztatów umiejętności wychowawczych dla
rodziców/grupy wsparcia dla rodziców dzieci z
niepełnosprawnością uczestniczących w projekcieX X X X X X X X X X X X Dogoterapia X X X X X X X X X Trening Zastępowania Agresji X X X X X X X X X Grafik
poniedziałek wtorek środa czwartek piątek sobota niedziela Psycholog - terapia indywidualna 15:00-16:00
19:00-20:00
15:00-18:00 15:00-20:00 12:00-15:00 Trening umiejętności społecznych dzieci z niepełnosprawnością - zajęcia stacjonarne 16:00-19:00 15:00-16:00 Zajęcia terenowe ćwiczące umiejętności społeczne wg grafiku przekazywanego rodzicom/opiekunom na początku każdego miesiąca Logopeda 15:00-20:00 14:00-19:00 Reedukator 15:00-20:00 Pedagog 14:00-19:00 Wsparcie asystenta dziecka z niepełnosprawnością 12:00-19:00 13:00-19:00 13:00-19:00 15:00-19:00 15:00-17:00 Dogoterapia wg grafiku przekazywanego rodzicom/opiekunom na początku każdego miesiąca Trening Zastępowania Agresji wg grafiku przekazywanego rodzicom/opiekunom na początku każdego miesiąca Warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców / grupa wsparcia dla rodziców wg grafiku przekazywanego rodzicom/opiekunom na początku każdego miesiąca