Przystań

Projekt „Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat”

 

Projekt „Przystań…”  trwa nieprzerwanie od 2009, przez cały okres współfinansowany ze środków PFRON w ramach konkursów wieloletnich.

Aktualna edycja trwa od 01.04.2024 r. do  31.03.2025 r.

Projekt „Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat” to projekt gdzie dzieci z niepełnosprawnością i ich rodzice  otrzymują specjalistyczne wsparcie. To miejsce bezpieczne, przewidywalne,  które przeciwdziała wykluczeniu społecznemu dzieci z niepełnosprawnością, dla których często brakuje propozycji spotkań w grupie rówieśniczej. Tu dzieci mają zapewnione cykliczne, specjalistyczne wsparcie - terapię indywidualną, zajęcia z reedukatorem, logopedą, pedagogiem i udział w treningu umiejętności społecznych – zajęcia stacjonarne oraz zajęciach terenowych ćwiczących umiejętności społeczne. Jednocześnie część beneficjentów regularnie skorzysta z zajęć dogoterapii oraz Treningu Zastępowania Agresji. To miejsce gdzie uzyskujemy pozytywne zmiany w funkcjonowaniu dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi. Prowadzi to do ich większej samodzielności - we wszystkich sferach: emocjonalnej, społecznej i poznawczej. To miejsce, w którym osiągamy cele w różnym zakresie: rozwijania umiejętności nawiązywania kontaktów, wzmacniania zdolności do komunikowania się, nauki rozpoznawania uczuć przeżywanych przez siebie i przez innych, nauki samokontroli, zmniejszania zachowań agresywnych i przemocowych, tworzenia prawidłowych relacji w grupie, podnoszenia swojej samooceny i poczucia własnej wartości.

 

Co daje Przystań - wypowiedzi rodziców:

 

  • „moje dziecko pierwszy raz w życiu ma kolegów”

  • „nikt tutaj nie ocenia mojego dziecka i mnie"

  • „dzięki spotkaniom z rodzicami innych dzieci, wiem, że nie tylko mnie jest trudno”

  • „uczę się w jaki sposób postępować z moim synem. Jest ciężko, syn ma Zespół Aspergera”

  • „wreszcie ktoś mnie rozumie”

  • „przyjazne miejsce w którym czuję że mogę o wszystkim porozmawiać”

 

 

FORMY WSPARCIA OFEROWANE W RAMACH PROJEKTU „PRZYSTAŃ - PRZYJAZNY MIKROŚWIAT, PRZYJAZNY ŚWIAT"

 

W ramach projektu „Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat”, Stowarzyszenie SPOZA oferuje dostosowane do potrzeb dziecka i jego rodziców bezpłatne, wielokierunkowe i intensywne wsparcie, ukierunkowane na rozwój określonych umiejętności.

  • Konsultacje diagnostyczne

    Cykl indywidualnych konsultacji psychologicznych poprzedzających przyznanie dziecku określonych form wsparcia indywidualnego i/lub grupowego. Polegać będą one w pierwszej kolejności na zebraniu przez psychologa diagnostę wywiadu z rodzicami i wspólnej próbie określenia celów terapii dziecka. Kolejnym etapem będą spotkania z dzieckiem, niezbędne do nawiązania z nim kontaktu, rozpoznania potrzeb, mocnych stron i deficytów rozwojowych. 

  • Indywidualna terapia psychologiczna dla dzieci

    Dzieci, u których stwierdzi się taką potrzebę, mogą korzystać z indywidualnej terapii psychologicznej. Terapia indywidualna polega na nawiązaniu relacji między terapeutą a dzieckiem oraz pracy nad problemami, które dziecko wnosi, a przy których jest bardziej wskazana taka forma pomocy niż terapia grupowa.

     

  • Trening umiejętności społecznych dzieci z niepełnosprawnością - zajęcia stacjonarne

    Uczestnictwo dzieci z niepełnosprawnością w grupowych zajęciach treningu umiejętności społecznych będzie prowadziło do pozytywnych zmian w funkcjonowaniu i zwiększa samodzielność we wszystkich sferach - emocjonalnej, społecznej i poznawczej. W grupie dzieci będą miały możliwość w bezpieczny sposób przećwiczyć i przepracować różne sytuacje zarówno pozytywne, jak i negatywne, które mogą mieć miejsce w grupie rówieśniczej (np. wspólna zabawa, kłótnia z kolegą, dostosowanie się do norm i zasad panujących w grupie). 

  • Zajęcia terenowe ćwiczące umiejętności społeczne

    Zajęcia terenowe są to zajęcia grupowe, których celem jest rozwijanie umiejętności zdobytych w czasie treningu umiejętności społecznych podczas zajęć praktycznych. Zajęcia te będą odbywać się poza placówką. Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mają duże trudności z zastosowaniem umiejętności teoretycznych w praktyce. 

  • Indywidualna terapia logopedyczna dla dzieci

    Indywidualne zajęcia logopedyczne mają na celu usprawnienie mowy, komunikacji językowej oraz niwelowanie zaburzeń w tym zakresie. Logopeda pomaga niepoprawnie mówiącemu dziecku usunąć wady i kształtuje właściwą wymowę. Dziecko poprzez ćwiczenia ze specjalistą nabiera śmiałości w płynnym, spontanicznym wypowiadaniu się oraz bezproblemowym wyrażaniu myśli. W przypadku dzieci, które nie nabyły mowy w naturalny sposób, logopeda pracuje nad wykształceniem umiejętności językowego porozumiewania się. 

  • Indywidualne zajęcia reedukacyjne

    Indywidualne zajęcia reedukacyjne będą miały na celu wyrównywanie szans edukacyjnych. Regularna praca specjalisty z dzieckiem, nad materiałem szkolnym pozwoli zmniejszyć zaległości powstałe wskutek gorszego funkcjonowania na tle klasy oraz umożliwi pokonywanie problemów z nauką.

  • Indywidualne zajęcia pedagogiczne dla dzieci

    Indywidualne zajęcia pedagogiczne mają na celu przywrócenie dziecku niepełnosprawnemu maksymalnej sprawności fizycznej, psychicznej i społecznej oraz przygotowanie go, w miarę możliwości, do uczestnictwa w życiu społecznym. Dzięki regularnym spotkaniom z pedagogiem specjalnym dziecko otrzymuje możliwość: lepszego poznania samego siebie i rozpoznawania własnych zdolności i ograniczeń, zdobywania nowej wiedzy, umiejętności porozumiewania się z innymi oraz umiejętności pokonywania własnych niepożądanych popędów i destrukcyjnych zachowań, kształtowania inteligencji i rozwijanie zmysłu krytycznego.

  • Wsparcie asystenta dziecka z niepełnosprawnością

    Asystent dziecka z niepełnosprawnością uczestniczy w niektórych zajęciach indywidualnych i grupowych z dziećmi szczególnie wymagającymi. Asystowanie podczas pracy ma zapewnić dzieciom poczucie bezpieczeństwa oraz wspomóc je w wykonywaniu poszczególnych zadań. Obecność asystenta dziecka z niepełnosprawnością podczas zajęć jest podyktowane potrzebą, zarówno ze strony dziecka jak i specjalisty prowadzącego zajęcia. To właśnie specjalista prowadzący zajęcia wskazuje, któremu dziecku potrzebne jest dodatkowe wsparcie.

  • Dogoterapia

    Kontakt z psem terapeutą na sesjach dogoterapii ma na celu pomoc dzieciom m. in. w stworzeniu bezpiecznej, przyjaznej atmosfery sprzyjającej rozwojowi i nabywaniu wiedzy, przełamaniu barier związanych z dotykiem, lękiem przed zwierzęciem, odnalezieniu przyjemności w nabywaniu wiedzy, odkryciu nowych sposobów uczenia się (zarówno mowy, jak i wiedzy o świecie)...

  • Grupa wsparcia dla rodziców

    Rodzice dzieci uczestniczących w projekcie mają możliwość uczestniczenia w spotkaniach grup wsparcia. Podczas cyklicznych spotkań z psychoterapeutami rodzice mogą przepracować trudne emocje, zrozumieć siebie, otrzymać i dawać wsparcia osobom w podobnej sytuacji życiowej, a także zdobywać wiedzę o zaburzeniach rozwojowych, na które cierpią ich dzieci. 

  • Harmonogram

     Miejsce realizacji działań: Stowarzyszenie SPOZA, ul. Targowa 66 m. 23

    Rok 2024 2025
    Miesiąc kwiecień maj czerwiec lipiec sierpień wrzesień październik listopad grudzień styczeń luty marzec
    Prowadzenie diagnozy wstępnej                      
    Prowadzenie indywidualnej terapii psychologicznej dzieci z niepełnosprawnością   X X X X X X X X X X X
    Prowadzenie treningu umiejętności społecznych dzieci z niepełnosprawnością - zajęcia stacjonarne   X X X X X X X X X X X
    Prowadzenie zajęć terenowych ćwiczących umiejętności społeczne   X X X X X X X X X X X
    Prowadzenie indywidualnej terapii logopedycznej dla dzieci z niepełnosprawnością   X X  X   X X X X X X X
    Prowadzenie indywidualnych zajęć reedukacyjnych dla dzieci z niepełnosprawnością   X X  X   X X X X X X X
    Prowadzenie indywidualnych zajęć pedagogicznych dla dzieci z niepełnosprawnością   X X  X   X X X X X X X
    Wsparcie asystenta dziecka z niepełnosprawnością X X X X X X X X X X X X
    Prowadzenie warsztatów umiejętności wychowawczych dla
    rodziców/grupy wsparcia dla rodziców dzieci z
    niepełnosprawnością uczestniczących w projekcie
     X X X X X X X X X X X X
    Dogoterapia    X X     X X X X X X X
    Trening Zastępowania Agresji   X X     X X X X X X X

     

    Grafik

      poniedziałek wtorek środa czwartek piątek sobota niedziela
    Psycholog - terapia indywidualna  

    15:00-16:00

    19:00-20:00

    15:00-18:00   15:00-20:00 12:00-15:00   
    Trening umiejętności społecznych dzieci z niepełnosprawnością - zajęcia stacjonarne   16:00-19:00        15:00-16:00  
    Zajęcia terenowe ćwiczące umiejętności społeczne wg grafiku przekazywanego rodzicom/opiekunom na początku każdego miesiąca
    Logopeda 15:00-20:00    14:00-19:00        
    Reedukator 15:00-20:00            
    Pedagog     14:00-19:00        
    Wsparcie asystenta dziecka z niepełnosprawnością 12:00-19:00 13:00-19:00 13:00-19:00    15:00-19:00 15:00-17:00   
    Dogoterapia  wg grafiku przekazywanego rodzicom/opiekunom na początku każdego miesiąca
    Trening Zastępowania Agresji wg grafiku przekazywanego rodzicom/opiekunom na początku każdego miesiąca
    Warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców / grupa wsparcia dla rodziców wg grafiku przekazywanego rodzicom/opiekunom na początku każdego miesiąca

     

  • Wszystkie zajęcia są nieodpłatne!

    Wszystkich zainteresowanych prosimy o wypełnienie ankiety zgłoszeniowej do projektu.

  •  

     Projekt „Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat” jest współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Zobacz także

© 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
Przekaż 1,5%